Sweet elektro - sportovní kluzák s elektropohonem


7/2006

Sweet
Vyrábí:
Topmodel CZ, Česká republika
Od firmy Topmodel CZ obdržela redakce RC revue k vyzkoušení stavebnici sportovního kluzáku s elektropohonem, nazvaného Sweet elektro. Výrobce jej deklaruje jako ekonomický, přesto však vysoce výkonný model. Ke stavebnici jsme od Topmodelu CZ převzali i velkou část doporučeného vybavení: střídavý elektromotor s převodovkou 4:1 Feigao B20-15L, dvě mikroserva SS 1816, pohonný akumulátor Xpower Li-pol 11,1 V/2250 mAh a duralový unašeč sklopné vrtule s kuželem.
Stavebnice, která se vyrábí v provedení ARC i ARF, je dodávána v poměrně malé kartonové krabici o rozměrech 79x27x8 cm. Když jsem krabici přebíral, nevěřil jsem, že by uvnitř mohl být tak velký model. Na víku krabice je barevná přelepka s fotografií hotového modelu a zá­kladními informacemi o něm i o výrobci. Uvnitře jsou díly modelu uložené v čirých plastových pytlech; ty menší jsou navíc sponami připevněny ke stranám krabice.
Přední část trupu a překryt kabiny jsou vyrobeny z laminátu, zadní část tvoří tenkostěnná laminátová trubka černé barvy. Křídlo a ocasní plochy jsou konstrukční, převážně balzové. V provedení ARF jsou již od výrobce potaženy fólií Oracover. Křídlo s modifikovaným profilem MH32 je dělené na tři části. To jej umožňuje složit do malé krabice, což skýtá značnou výhodu při přepravě hotového modelu. Součástí stavebnice jsou i kvalitní modelářská bižuterie a spojovací materiál.
Při vybalování z krabice jsem si prohlédl všechny díly. Musím konstatovat, že jakost jejich zpracování byla vynikající; nenalezl jsem na nich žádné – ani drobné – kazy.
Černobílý stavební návod formátu A4 má šestnáct stran. Jednotlivé stavební kroky jsou v něm podrobně a přehledně rozkresleny. Nákresy jsou okótovány a doplněny popiskami v češtině a angličtině. Výrobce nešetří papírem, takže je vše dobře čitelné i staviteli se slabším zrakem. Jde o jeden z nejkvalitnějších stavebních návodů z těch, se kterými jsem se za celou dobu, co zpracovávám testy modelů pro RC revue, setkal.
I když jde o stavebnici „ekonomickou“ (tedy údajně stavebně ná­ročnější), stavba mi šla poměrně rychle od ruky. Přesnost při práci vyžadují zvláště ocasní plochy a přilepení přední části trupu k zadní. Příjemně mě překvapilo jednoduché a vtipné přichycení překrytu kabiny k trupu. Motorová přepážka, vyfrézovaná z laminátu, nemá otvory pro přichycení motoru Feigao B20-15L s převodovkou. Jehlovým pilníkem jsem do ní jednoduše propiloval dva zářezy, do nichž jsem motor s převodovkou přišrouboval. Převodovka je hodně úzká, a tak se podle mého názoru přes přepážku dostává do trupu dostatečné množství chladicího vzduchu. Proto jsem při stavbě vynechal stranový nasávací otvor s tím, že budu během prvních letů sledovat teplotu motoru a v případě přehřívání jej dodělám.
K lepení jsem během stavby používal „pětiminutový“ epoxid a kyanoakrylátové lepidlo.
K mému překvapení byl model za dva večery připravený k letu. Nicméně stavebnici považuji za vhodnou spíše pro pokročilejšího modeláře.
Jako RC vybavení jsem použil: přijímač PCM R148DP, střídavý regulátor JETI 18 A Advance, dvě sera HS-55 (trup) a dvě serva SS1816 (křídlo). K napájení jsem použil dodaný tříčlánek Li-pol s kapacitou 2250 mAh. Kužel jsem osadil sklopnými vrtulovými listy Graupner Cam Folding Prop 250/150 mm. Statickým měřením jsem ověřil maximální odebíraný proud; při plně nabitém akumulátoru byl 20 A, tedy trochu více, než jsem předpokládal, ale regulátor JETI 18 A Advance krátké přetížení snáší. Při letu se samozřejmě dá očekávat pokles proudu, takže překročení by mělo být pouze krátkodobé během startu.
Pro dosažení předepsané polohy těžiště modelu jsem musel dovažovat v přední části. Hmotnost modelu připraveného k letu vyšla na 900 g.
Výchylky a exponencialitu jsem nastavil podle návodu. Na vysílači jsem pustil mix křidélka – 50 % a směrovka pro snadnější ovládání modelu. Po rozložení křídla na části lze krabici použít k jeho přepravě.
Počasí nebylo pro zalétávání nového poměrně lehkého modelu ideální, foukalo a v nárazech i silně, ale Sweetovi jsem věřil, tak šup do vzduchu. Nezklamal a hned bez problému stoupal poslušně vzhůru k obloze. Model nebylo nutné trimovat. Výkonná pohonná jednotka mu dává dostatek výkonu i pro strmé stoupání.
Při vyšší rychlosti má model opravdu překvapivě vysokou klouzavost. To ale přestává platit, pokud začneme nevhodně přitahovat. Model se při ztrátě rychlosti začne propadat a ztrácet výšku. Při letu je proto nutné dodržovat vhodnou vyšší rychlost. Při ní je Sweet (sladký, příjemný) věrný svému jménu. Chová se stabilně a je dobře ovladatelný. I proti silnějšímu větru proniká bez problémů.
Po přistání jsem zkontroloval teplotu motoru. Ta nebyla vysoká, a tak jsem usoudil, že v případě použití střídavého elektromotoru Feigao B20-15L s převodovkou stranový vstupní otvor není třeba.
V dalších dnech jsem pokračoval ve zkušebních letech. Li-pol akumulátor má v sobě dostatek energie k mnohonásobnému vytažení Sweeta do potřebné výšky. Díky jeho nízké plošné hmotnosti stačí k dlouhému létání i malá termická aktivita. Ale i pokud není, dá se s tímto eletrokluzákem létat jen tak – motorem jej vytáhnete nahoru a pak bez vyhledávání stoupavých proudů dlouhým kluzem v kruzích nebo i osmičkách klesáme dolů.
Tentokrát jsem výjimečně měl se Sweetem před odevzdáváním tohoto článku do redakce dostatek času k létání. Vzal jsem si jej i na Setkání Eso Top modelů v Plešnicích u Plzně, kde se mohli přesvědčit o jeho dobrých letových vlastnostech i přítomní diváci.
Stavebnice zvláště v provedení ARC může být dobrým základem pro stavbu superlehkého výkonného kluzáku. Pokud použijeme nějakou speciální lehkou potahovou fólii a ocelové spojky křídla nahradíme uhlíkovými, dosáhneme ještě nižší letové hmotnosti. Další úpravou může být použití menšího, a tedy lehčího akumulátoru i motoru. Pro dosažení správné polohy těžiště pak ovšem bude nutné odlehčit nebo zkrátit nosník ocasních ploch a případně realizovat další. úpravy pro zachování letových vlastností. Já jsem při našich zkouškách samozřejmě stavět standardní model ze stavenice tak, jak ji dodává výrobce, nicméně pro zkušeného modeláře určitě Sweet skýtá prostor k další tvořivosti.
Sweet je dobře ovladatelný model s výbornou pronikavostí proti větru, a proto je i přes svou nízkou hmotnost vhodný také do větrného počasí. Během letových zkoušek mne příjemně překvapila opravdu vysoká klouzavost modelu, jen je třeba hlídat, aby se nedostal na minimální rychlost, při které se výrazně propadá. Aby nedošlo k mýlce, je třeba podotknout, že Sweet je sice obratný, ale určitě nejde o kluzák akrobatický, je to model konstruovaný především do termiky.
Ještě bych se rád vrátil k uchycení překrytu kabiny k trupu. Jeho odnímání i nasazování je snadné a rychlé. Překryt dobře drží během letu i při přepravě. Za toto řešení výrobce zvláště chválím.
Sweet bych doporučil především pokročilejším pilotům, kteří mají zájem o rychlejší sportovní elektrokluzák vhodný do bezvětří i do větru. Pro své třídílné křídlo bude zajímavý zejména pro modeláře, kteří mají potíže s přepravou hotového modelu.
Stavebnice Sweet elektro je prodána v provedení ARF za 3190 Kč nebo v provedení ARC za 2690 Kč. Lze ji zakoupit jen přímo u výrobce. Je vhodné si s ním objednat i výrobcem doporučené vybavení. Vše co jsme ke stavebnici obdrželi, funguje dobře a jeví se k tomuto modelu optimální.
Olda