Bullit – razantní samokřídlo


2/2004 str. 46

Je vám při létání na sněhu zima?
BULLIT vás zahřeje!
Výrobce: Topmodel CZ, ČR

Od firmy Topmodel CZ obdržela redakce RC revue poštou k vyzkoušení rychlé samokřídlo Bullit.
Model v provedení ARF je dodáván v ploché kartonové krabici o rozměrech 86×56×8 cm. Na víku krabice je barevná přelepka s vyobrazením hotového modelu a stručné informace o něm. Uvnitř jsou díly zajištěny proti pohybu a případnému poškození. Zajištění prověřila už Česká pošta při manipulaci s balíkem a dopadlo to dobře.

Model je konstrukční, z balzy a překližky, pouze kryty serv jsou vylisovány z bílého PSH. Samokřídlo umožňuje výrobci ještě vyšší předpracování než u „ocasích”modelů a Topmodel CZ toho využil. Žádné, „dvě poloviny slepíte k sobě”, prostě hotové samokřídlo, jemuž přilepíme svislé stabilizační plochy, kormidla a je to. Ke stavebnici je nutno dokoupit: motor, motorové lože, vrtuli, nádrž a RC vybavení.
Jednotlivé díly modelu jsem pečlivě prohlédl, vše je čistě zpracováno. Musím pochválit mimořádně vysokou kvalitu potahu z fólie Oracover. Je běžné, že i na dobře zpracované stavebnici respektive modelu nalezneme (zvláště na požehlené plné balze) bublinky; ty vznikají až po zpracování změnami teploty a vlhkosti. Ovšem já na Bullitovi nic takového nenašel, ani jiný drobný nedostatek jako třeba odchlípnutou fólií na hraně. Prostě – vnější zpracování na jedničku!
Návod v pravém slova smyslu stavebnice neobsahuje. V krabici najdeme pouze dva přeložené listy formátu A3, jejichž slepením získáme přehledný výkres s popisky, čísly dílů a vyznačením doporučených lepidel.
Při stavbě jsem postupoval hladce. Ve stručnosti uvádím orientační postup pro ty, kdož se pro Bullita rozhodnou: Vylakovat motorový prostor, namontovat motorové lože, táhlo plynu, nádrž, motor, RC vybavení, kormidla a na konec svislé stabilizační plochy.
Výrobce doporučuje malý přijímač JETI Rex 5. Hodlal jsem použít větší, ale v kapse určené pro instalaci RC vybavení je poměrně těsno, donutilo mě to dokonce použít k ovládání plynu mikroservo namísto serva standardního.
Model jsem osadil motorem OS Max 25 LA o zdvihovém objemu 4 cm3, přijímačem Futaba FP-R 148 DP, servy Graupner C 261 a dvěma Futaba S148. Přestože jsem musel dovažovat zadní část olovem, abych dosáhl polohy těžiště doporučené výrobcem, vyšla hmotnost modelu 920 g, to jest při dolní hranici hmotnosti výrobcem udávané. Stavba mi zabrala dva večery, pokud budeme spěchat, asi to zvládneme i za jeden.
Těsně před dokončením jsem zjistil, že jedna z laminátových pák určených pro vlepení do kormidel je zmetek. Otvor pro vidličku nebyl v jejím středu, nýbrž ke straně, takže od otvoru ke kraji páky zbývalo jen 0,5 mm. Kdyby výrobce v tomto místě udělal páku širší, měl by větší prostor pro toleranci, u dobré páky je to od okraje k otvoru jen 1 mm. Chtěl jsem jít druhý den létat, tak jsem neztrácel čas reklamací (i když stačí jen zavolat a požadovaný díl přijde v několika dnech poštou) a použil běžnou páku plastovou.
Letiště bylo pokryto sněhem, vítr pouze mírný, teplota -7 °C komplikovala zejména spuštění motoru. Můj dlouholetý mechanik a nahazovač Břetislav mi model hodil do vzduchu, vzápětí se motor zastavil. Přistál jsem po patnácti metrech. Připevnil jsem kousek balzy před válec tak, aby proud mrazivého vzduchu méně ochlazoval motor. Zabralo to, motor šel mnohem lépe.
Bullit je samokřídlo, které od prvního letu „sedí v ruce”. Trimoval jsem jen mírné přitažení ve smyslu výškovky. Na plný plyn se model pohybuje opravdu svižně po obloze. Je nad očekávání stabilní v obou rovinách. S výše uvedeným motorem je schopen svislého stoupání jen na polovinu plynu. Při nízkých rychlostech si zachovává velmi dobré letové vlastnosti.
Břetislav, jenž pořizoval letové fotky, po chvíli prohlásil, že je mu neskutečná zima a jde se ohřát do maringotky. Já žádný chlad necítil. Jó, Bullit nás zahřeje! Na plný plyn je v okamžiku 100 m od nás a v této vzdálenosti při jeho malých rozměrech snadno začneme ztrácet přehled o jeho poloze. Myslet na něco jiného během pilotáže nebo se třeba podívat na hodinky je nesmysl.
Z letiště jsem odjížděl s poznatkem, že je třeba mírně vyosit motor směrem dolů a zvětšit souběžnou výchylku kormidel.
Při dalších letech jsem pokračoval ve zkouškách modelu a postupně zvětšoval souběžnou výchylku až byla o 5 mm větší než výrobce doporučuje. Tím jsem dosáhl mně vyhovující razance přechodu z nízkého průletu do svislého stoupání. To není kritika doporučených výchylek, ty považuji pro první lety za správné, ale každý si potom prostě musí odladit model podle svých nároků.
Přestože Bullit zalétne některé akrobatické obraty, plnokrevný akrobat to není. Chybí zejména ovládaná směrovka.
Model při přetažení přestane být ovladatelný, sklopí předek k zemi a chvilku trvá, než se ovladatelnost obnoví. Pokud se nám jej „podaří” přetáhnout v malé výšce, asi havárii nezabráníme. Na druhou stranu jsem se o přetažení musel opravdu snažit, model před ním také v dostatečném předstihu varoval pohupováním a silným otupením na výchylky kormidel.
Absence podvozku nás samozřejmě nutí přistávat se zastaveným motorem, to ale nepřináší žádné problémy, protože letové vlastnosti v kluzu jsou výborné. Častým přistáváním na břicho při zmrzlém povrchu letiště však trpěl spodek samokřídla. Nabízela by se instalace podvozku, tím ovšem narušíme aerodynamickou čistotu konstrukce.
Samokřídlo se pro své malé rozměry snadno přepravuje a jednoduše skladuje.
Bullita lze doporučit pokročilým pilotům, kteří se chtějí vyřádit při pilotáži razantního a rychlého modelu. Zajímavý určitě bude pro modeláře toužící po modelech turbínou poháněných letadel, letovými vlastnostmi se jim totiž přibližuje a může jít o první krok směrem k jetům. Na internetových stránkách výrobce uvádí i možnost elektropohonu, já bych si dovolil možnosti rozšířit o pohon elektrodmychadlem.
Naopak Bullita nedoporučuji zájemcům o složitou akrobacii. A v žádném případě nejde o model pro začátečníka! Konstrukce samokřídla je přizpůsobena spíše nízké hmotnosti, než nešetrným přistáním.
Výrobcem doporučenou cenu 2130 Kč považuji za velmi příznivou, vzhledem k tomu, že jde o vysoce předpracovanou stavebnici, obsahující i modelářskou bižuterii a potřebné doplňky.

Olda